انواع عایق ساختمانی و معرفی بهترین ها

آیا عایق ساختمانی جنبه زیباسازی دارد؟

عایق ساختمانی بنا به متریال اولیه، نوع کاربرد و شکل ظاهری در انواع مختلفی دسته بندی می‌شود. ایزوگام، فوم و رنگ های روغنی از انواع عایق های شناخته شده در بین مردم هستند. اما دنیای عایق ها فراتر از ایزوگام و فوم است. به عبارت دیگر، تلفیق  علم و مدرنیته سبب تولید عایق های گوناگون با کارایی منحصر بفرد شده است.

صنعت ساختمان سازی طی سال‌های اخیر دچار تغییر و تحولات مؤثری در زمینه ی صرفه جویی در مصرف انرژی و بهبود کیفیت ساختمان ها شده است. امروزه به منظور کاهش نویزهای مزاحم، کاهش هدر رفت انرژی سیستم های گرمایشی و سرمایشی و بهینه سازی انرژی از عایق های مختلف در ساختار ساختمان ها بهره می‌گیرند.

عایق ساختمانی چیست؟

واژه ی عایق در لغت نامه به معنی بازدارنده و مانع است. عایق ساختمانی در واقع به مواد مختلفی اطلاق می‌شود که به منظور جلوگیری از ورود و خروج صدا، کنترل ورود و خروج گرما و سرما، جلوگیری از نفوذ رطوبت و جلوگیری از انتقال ارتعاشات محیطی در ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق ها در انواع مختلف معدنی و مصنوعی در قیمت های مختلف و کیفیت های متنوع قابل تهیه می‌باشند. استفاده از عایق ها به طور کلی در هنگام ساخت و ساز مرسوم است، اما گاهی اوقات پس از ساخت و ساز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به محل قرارگیری عایق در سازه، آنها را در انواع پوششی و توکار دسته بندی می‌کنند. به طور مثال رنگ ها، ورق های آکوستیک، برخی از فوم ها و دیوارکوب ها به عنوان عایق پوششی و موادی مانند فوم یونولیت و پشم شیشه.

انواع عایق ساختمانی
انواع عایق ساختمانی

انواع عایق ساختمانی

عایق ساختمانی یکی از کاربردی ترین مصالح مورد نیاز در افزایش کیفیت سازه است که متناسب با نیاز مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق ها بر اساس نوع کاربرد شامل اقسام مختلفی چون عایق حرارتی، عایق صوتی، عایق رطوبت و عایق آتش هستند.

  • عایق حرارتی : استفاده از عایق های حرارتی در سازه ها قدمتی دیرینه دارد. قرار دادن عایق های مختلف در دیوار  و سقف ساختمان ها سبب بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های خانوار می‌گردد. این عایق ها در واقع از خروج هوای تولیدی سیستم گرمایشی و سیستم سرمایشی ساختمان ها جلوگیری می‌کند. در مناطق مختلف متناسب با وضعیت آب و هوایی از متریال استاندارد استفاده می‌کنند.
  • عایق رطوبتی: نفوذ آب و رطوبت به بخش های مختلف ساختمان ها، دغدغه ی بسیاری از افراد محسوب می‌شود. عایق های رطوبتی از نفوذ آب و  رطوبت در سازه ها جلوگیری می‌کنند. استفاده از این عایق ها در سقف منازل، کف خانه ها و برخی از دیوارها مرسوم میباشد.
  • عایق صوتی: افزایش سروصدا در محیط شهرها، سبب بهره گیری از روش های کاهش نویزهای مزاحم شده است. عایق های صوتی با جذب یا دفع  امواج صوتی سبب کاهش انتقال اصوات می‌شوند.
  • عایق آتش: امروزه  بهره گیری از متریال استاندارد به منظور جلوگیری از انتقال و گسترش آتش به سایر نقاط ساختمان، بسیار رایج میباشد. عایق آتش در اصل ماده ای مقاوم در برابر آتش است که با مقاومت در برابر حریق از سازه محافظت می‌کند.
پشم شیشه یکی از انواع عایق ساختمانی
پشم شیشه یکی از انواع عایق ساختمانی

پشم شیشه یکی از انواع عایق ساختمانی

پشم شیشه از 50 سال پیش به عنوان عایق ساختمانی در ساختار سازه ها مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده طی فرآیندهای خاصی از ترکیب شیشه ی مذاب و ماسه، به صورت الیاف ریز و باریک تولید می‌شود. محبوس شدن هوا در ساختار منحصر بفرد پشم شیشه سبب افزایش حجم و حالت ارتجاعی آن می‌گردد. این ویژگی پشم شیشه سبب استفاده ی گسترده آن در موارد مختلف به عنوان عایق صوتی و حرارتی شده است.

ابتدا پشم شیشه فقط به عنوان عایق آکوستیک بکار گرفته می‌شد، اما امروزه به عنوان عایق حرارتی نیز کاربرد دارد. حضور هوا در  بافت متفاوت این ماده، سبب جلوگیری از انتقال گرما و سرما می‌شود و بدین صورت سرمایش و گرمایش محیط به تعادل می رسد. مقاومت بالای الیاف پشم شیشه در برابر گرما و آتش سوزی نیز سبب معرفی آن به عنوان عایق آتش است. خاصیت اشتعال پایین و مقاومت بالا در برابر آتش سبب کاهش سرعت انتقال آتش می‌شود. این ماده به همراه فویل آلومینیومی و به صورت الیاف پارچه ای در عایق نمودن سقف، دیوار، سیستم های تهویه و لوله های سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان کاربرد دارد. البته امروزه با توجه به مضرات زیستی این ماده، عایق های دیگری جایگزین پشم شیشه شده اند.

پشم سنگ یکی از انواع عایق ساختمانی

ورود نویزهای مزاحم به ساختمان ها و انتقال سر و صدای ساکنین یک آپارتمان به واحدهای همسایه، دغدغه ی بسیاری از افراد است. پشم سنگ به عنوان یک عایق ساختمانی معدنی، این مشکل را به طور قابل توجهی رفع نموده است. پشم سنگ ماده ای طبیعی با خاصیت معدنی است که از سنگ آذرین به دست می آید.  به منظور تولید پشم سنگ، سنگ آذرین را در دمای بیش از 1500 درجه سانتیگراد ذوب می‌کنند، سپس طی فرآیند خاصی ماده ی مذاب را به صورت الیاف ریز و میکرو متری تبدیل می‌کنند. الیاف این عایق به هم می‌چسبند و به راحتی در اندازه های مختلف برش داده میشوند. ساختار متفاوت آن از انتقال امواج صوتی، سرما و گرما و آتش جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، این ماده ی معدنی به عنوان عایق صوتی، حرارتی و عایق آتش شناخته می‌شود. ویژگی های منحصر بفرد آن شامل؛ وزن سبک، نارسایی الکتریکی، قابلیت برش در سایزهای مختلف، قیمت مناسب، خاصیت ضد آلرژی و مقاومت در برابر رشد قارچ و باکتری هستند. این الیاف در ساختار دیوارها، سقف، کف، اطراف لوله های سیستم گرمایشی و سرمایشی مانند موتور خانه، پکیج و کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق سلولزی یکی از انواع عایق ساختمانی

عایق سلولزی یکی از انواع عایق ساختمانی نوین و کاربردی است که از ترکیب متریال اولیه ی سلولزی و چوبی در ماده ای خمیر مانند، تولید می‌شود. به دلیل استفاده از مواد سلولزی فشرده در ساختار عایق مذکور، چگالی آن از پشم شیشه و پشم سنگ بالاتر است. این محصول به عنوان عایق صوتی، حرارتی و آتش سوزی در دیوارها و سقف قابل استفاده است. گاهی اوقات نصب صحیح این عایق، سبب جلوگیری از نفوذ رطوبت می گردد. ویژگی های منحصر به فرد عایق مذکور شامل موارد ذیل هستند.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی فرآیند تولید عایق
  • خاصیت ارتجاعی
  • جلوگیری از رشد حشرات و آفت ها در ساختمان
  • سازگاری مناسب با طبیعت
  • عدم ایجاد حساسیت
عایق رطوبتی اپوکسی یکی از انواع عایق ساختمانی
عایق رطوبتی اپوکسی یکی از انواع عایق ساختمانی

عایق رطوبتی اپوکسی یکی از انواع عایق ساختمانی

اپوکسی یکی از انواع پلیمرهای پرکاربرد است که به عنوان عایق ساختمانی نوین شناخته می‌شود. این ماده ی رزینی از واکنش نوعی رزین با پلیمر پلی آمید تهیه می شود که در مجاورت با هوا خشک شده و فرم می‌گیرد. اپوکسی دارای خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی است که آن را به نوعی عایق پرکاربرد تبدیل نموده است. چسبندگی بالای مولکول‌های سازنده ی آن از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می‌کنند. اپوکسی در واقع به عنوان عایق رطوبتی و الکتریکی محسوب می‌شود.

نارسانایی این کفپوش احتمال برق گرفتگی افراد در سالن های تولید تجهیزات برقی را کاهش می‌دهد.  رزین اپوکسی در پوشش دهی کف محیط های مرطوب مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها کاربرد دارد. مقاومت اپوکسی در برابر مواد شیمیایی، گرما و اصطکاک، سبب ماندگاری آن می‌شود. ترکیب سایر مواد شیمیایی با این ماده سبب تولید انواع مختلفی از اپوکسی با خواص و رنگهای متنوع می‌شود.

ایزوگام پرکاربردترین عایق ساختمانی

ایزوگام یکی از انواع عایق رطوبتی پیش ساخته است که از دو لایه ی پلی استر و قیر تشکیل شده است. ایزوگام طی چند سال اخیر پرکاربردترین عایق ساختمانی داخلی است که در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق مدرن به صورت آماده تهیه شده و به کمک حرارت در محل مدنظر نصب می‌شود. این عایق ضد آب در پشت بام، کف سرویس بهداشتی، کف استخر،  پی ساختمان و دیوارهای بیرونی ساختمان قابل استفاده میباشد. قیمت مناسب ایزوگام و نصب نسبتا آسان آن از ویژگی های مثبت و نیاز به نگهداری و مراقبت از معایب آن محسوب می‌شوند. استفاده از یک لایه ایزوگام در کف سرویس بهداشتی و استخر که به طور مداوم در معرض رطوبت قرار دارند، الزامی است.

عایق فوم از انواع عایق ساختمانی

انواع فوم های جامد یکی از پرکاربردترین مصالح عایق ساختمانی هستند که به صورت تزریق گاز در جامد تهیه می‌شوند. فوم پلی اتیلن که از تزریق گاز در پلی اتیلن به دست می آید به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی های قابل توجه فوم پلی اتیلن شامل مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مخرب، مقاومت در برابر امواج صوتی، مقاوم در برابر نفوذ رطوبت، قابلیت نصب آسان، وزن سبک و قیمت مناسب هستند. این فوم به عنوان کف پوش، دیوارپوش و پوشش تجهیزات سرمایشی و گرمایشی قابل استفاده است. فوم یونولیت یکی دیگر از عایق های صوتی و رطوبتی نوین در صنعت ساختمان سازی است که در انواع معمولی، مقاوم، انبساطی و اکسترود تولید می‌شود. فوم یونولیت همچون سایر فوم ها،دارای بافتی سبک است که با قیمت مناسب در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

نانو عایق، بهترین عایق ساختمانی
نانو عایق، بهترین عایق ساختمانی

نانو عایق، بهترین عایق ساختمانی

پیشرفت علوم مختلف و موفقیت بشر در تولید مواد با خاصیت نانو، زمینه ساز تولید عایق ساختمانی با خواص نانو شده است. متریال عایق نانو (NIM) به صورت مایع روی سطوح مختلف قابل استفاده هستند. مهمترین عایق نانو، عایق حرارتی است که سطوح مختلف را در برابر انتقال گرما و سرما مقاوم سازی می‌کند. خواص منحصر بفرد این مایع شامل؛ چسبندگی بالا روی تمام سطوح، قابلیت استفاده با تجهیزات رنگ آمیزی، عدم تغییر کیفیت سطوح عایق شده و میزان عایق مطلوب است. این مایع خارق العاده روی سطوح فلزی، غیرفلزی، داخلی و  خارجی ساختمان و سطح لوله های تجهیزات گرمایشی و سرمایشی قابل استفاده است.

بهترین عایق ساختمانی کدام است؟

با توجه به گسترش طراحی و تولید عایق های ساختمانی با ویژگی های متفاوت، انتخاب بهترین عایق ساختمانی امری دشوار بنظر میرسد. بررسی و مقایسه ی انواع عایق ها از لحاظ کارایی، ماندگاری، تناسب با سازه ی مدنظر، قیمت مناسب و سازگاری با انسان و محیط زیست، انتخاب بهترین عایق را تسهیل می بخشد. بهترین عایق حرارتی باید علاوه بر ممانعت از انتقال سرما و گرما، ترجیحا از انتقال رطوبت و امواج صوتی جلوگیری نماید. پشم معدنی، ورق فایبرگلاس، فوم پلی یورتان و عایق سلولزی هر کدام با ویژگی های منحصر بفرد خویش از بهترین و پرکاربردترین عایق های حرارتی هستند. پشم معدنی با خاصیت معدنی، سازگاری با انسان و محیط زیست، علاوه بر مقاومت در برابر برودت و گرما، در برابر آتش و رطوبت نیز مقاوم است. عایق سلولزی با قیمت مناسب و چگالی بالا کارایی خارق العاده ای در عایق نمودن دیوار و کف در برابر سرما و گرما ایفا می‌کند. به منظور معرفی  بهترین عایق رطوبتی می توان به اپوکسی، ایزوگام و رنگ های ضد آب اشاره نمود. ایزوگام با ترکیب فوق العاده ی پلی استر، قیر و فویل آلومینیوم، سالهای متمادی از ورود رطوبت و آب به لایه های دیگر جلوگیری میکند.

قیمت مناسب و نصب آسان ایزوگام علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت، سبب استقبال کم نظیر مردم از آن شده است. پلیمر اپوکسی با بافت متفاوت و ارتجاعی جذاب از نظر بسیاری از کاربران به عنوان بهترین عایق رطوبتی کف ساختمان شناخته می‌شود. نکات قابل توجه در انتخاب بهترین عایق صوتی شامل چگالی، نحوه ی نصب و قیمت آن است. چگالی یکی از عوامل بسیار مهم در حالت آکوستیک متریال است که پشم سنگ و فوم یونولیت از چگالی مناسبی برای کاهش نویزهای مزاحم برخوردار هستند. از میان عایق های صوتی روکار می توان به عایق تخته ای اشاره نمود که روی دیوار مشترک و دیوار مجزا نیز قابل اجرا هستند. به منظور بررسی و انتخاب بهترین عایق ساختمانی می توان به سایت آیژه  مراجعه نمود.

بهترین عایق ساختمانی
بهترین عایق ساختمانی

راهنمای انتخاب بهترین عایق ساختمانی مناسب

با توجه به اهمیت عایق های ساختمانی در بهینه سازی و کاهش هدر رفت انرژی، عایق کاری سطوح مختلف ساختمان از الزامات ساخت و ساز استاندارد است. شناخت مزایا و معایب انواع متریال عایق کاری و سپردن انتخاب و نصب عایق های مورد استفاده در ساختمان به افراد ماهر و باتجربه، سبب کسب نتیجه مطلوب می‌گردد. عایق های موجود در سایت آیژه به آدرس رسمی ijehgroup.com جزء بهترین عایق های ساختمان سازی محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

قالب ساخت و ساز و معماری و شرکت
بازگشت به بالا